0

اصول تغذیه در ماه رمضان و تغذیه مفید افطار تا سحر

فهرست عناوین


برای این که بتوانید در ماه مبارک رمضان بهترین تغذیه را داشته باشید نیاز است تا بدانید که چه چیز هایی را باید در این ماه کاهش داده و چه چیز هایی را جایگزین یک سری از مواد غذایی نمایید. در ادامه اطلاعاتی در این زمینه به شما می دهیم تا بتوانید از پس روزه گرفتن به راحتی بر بیایید. اصول تغذیه در ماه رمضان اهمیت بالایی دارد از این رو در ادامه آن را برای شما عزیزان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  اصول تغذیه در ماه رمضان

آشنایی با اصول تغذیه در ماه رمضان

تغذیه در زمان ماه مبارک رمضان به قبل و بعد از طلوع و غروب خورشید محدود می شود از این رو اگر شما نتوانید به درستی در این ماه بخورید و بیاشامید امکان بروز مشکلات زیادی برایتان وجود دارد. در واقع شما برای این که بتوانید خوب روزه بگیرید نیاز است تا وعده سحری را حذف نکنید زیرا این امر باعث می شود تا در طی روز گشته و تشنه نشده و بتوانید این ماه مبارک را به خوبی سپری نمایید.

صبحانه یکی از مهم ترین وعده ها به حساب می آید و اگر وعده سحری را صبحانه در نظر بگیریم می توانید به کاهش اختلال های خوب در این زمینه کمک کرده و این مورد می تواند برای هر فردی خوشایند باشد. تغذیه سالم در این ماه اهمیت بالایی دارد از این رو  باید بدانید که حذف کردن وعده سحری می تواند میزان روزه بودن را در بدن هر فرد افزایش داده و این حالت برای سیستم بدنی بسیار بد می باشد. در واقع بدنه در حین روزه داری نیاز دارد تا مواد مغذی به آن برسد و اگر نتوانید این کار را انجام دهید مشکلات بد تری گریبانگیر شما خواهد شد. اگر وعده سحری را حذف کنید در زمان افطار مواد غذایی زیادی را می خورید و همین موضوع به ظاهر ساده می تواند باعث افزایش وزن شما شود.

در این میان برای سالم تر ماندن بدن خود در این ماه نیاز است تا در حین افطاری نیز غذای زیادی را نخورید و این مورد کمی مشکل خواهد بود زیرا شما بسیار گرسنه می باشید و خودداری کردن می تواند امری سخت باشد ولی یادتان نرود که این موضوع اهمیت دارد و می تواند مانع به وجود آمدن ورم های معده و یا سوء هاضمه شود.

ماه رمضان و تغذیه درست

پرهیز از مواد غذایی خاص

در زمان افطاری و سحری و به خصوص در طی زمانی که شما می خواهید روزه بگیرید نیاز است تا از خوردن غذا های شور و شیرین و همچنین غذا هایی که دارای روغن زیادی می باشند خودداری نمایید. در واقع فردی که روزه  دارد ممکنت است با خوردن این غذا ها برای مدت زمان کمی احساس خوبی داشته باشد ولی یادتان نرود که این غذا ها احساس سیری کوتاه مدت به شما می دهند و شما ما بین افطاری خوردن تا سحری خوردن دوباره گرسنه می شوید.

  مدل تونیک زنانه ۱۴۰۳ در ۴۵ طرح خاص و شیک

این مدل از غذا ها می تواند منجر به افزایش وزن شما شوند و همچنین منجر به کرخت شدن و بی حال شدن بدنتان می شوند و شما در طی زمانی که در روزه داری به سر می برید احساس خوبی نخواهید داشت و برخی از افراد ممکن است از کار های روزانه خودشان نیز عقب بمانند. همچنین سعی کنید غذای بسیار کمی را در وعده سحری بخورید و کم تر از نمک استفاده نمایید در غیر این صورت در طی روز بسیار تشنه خواهید شد زیرا نمک باعث کاهش آب بدن می شود.

به جای استفاده از این مواد غذایی که نام برده شد بهتر است از غذا هایی که کیفیت بالایی دارند و همچنین دارای مواد آلی و مقوی می باشند استفاده کنید. سبزیجات، میوه ها و برنج و گوشت نیز می تواند جایگزین های بسیار خوبی برای این مواد نام برده باشند و همچنین خوردن غذا های فیبر دار نیز برایتان بسیار خوب خواهد بود زیرا فیبر ها باعث می شوند تا غذای شما با سرعت بسیار کم تری از بدن دفع شده و در نهایت میزان احساس گرسنگی در بدن شما کاهش پیدا خواهد کرد.

اصول تغذیه در ماه رمضان

نوشیدن آب کافی

یکی دیگر از مواردی که باید در ماه مبارک رمضان به آن دقت داشته باشید نوشیدن آب به میزان لازم می باشد و این کار را باید در فاصله زمانی افطار و سحر انجام دهید زیرا اگر نتوانید آب اندازه به بدن برسانید امکان دارد که بدن شما دچار کم آبی شده و نشانه های بدی را در بدن خودتان تجربه نمایید. علاوه بر آب شما می توانید از انواعی از آب میوه ها، نوشیدنی ها و یا حتی سوپ ها استفاده کنید. همچنین خوردن و نوشین مایعاتی که دارای کافئین می باشند را در این زمان به حداقل برسانید و با این کار از دهیدراته شدن بدن خودتان پیشگیری نمایید.

در ماه مبارک رمضان معمولا افراد در کار یک دیگر جمع می شوند و غذا می خورند و بهترین راه برای این که بتوانید این کار را انجام دهید این است که غذا های مورد علاقه تان را بسازید تا بتوانید از این فرصت دور هم نشینی استفاده کرده و زندگی خوبی را برای خودتان و دیگران فراهم نمایید. در حین تصمیم گیری برای وعده سحری و افطاری این نکته را در نظر داشته باشید که غذا ها باید به قدری مقوی و مفید باشند که بدن شما و دیگران ثباتی را داشته باشد و از این رو اصول تغذیه در ماه رمضان اهمیت بسیار زیادی برای افراد و سلامتی شان دارد.

  ۱۵ درمان خانگی سرفه موثر و قدرتمند

مواد غذایی مفید برای افطاری در ماه رمضان

برای این که بتوانید در ماه مبارک رمضان بسیار خوب و بهتر از سال های قبل روزه بگیرید اول نیاز به یک وعده افطاری بسیار خوب دارید و بهترین راه برای این موضوع این است که سعی کنید مواد غذایی که در ادامه برایتان ذکر می کنیم را در وعده افطاری جای دهید.

غذا های مفید در ماه رمضان

میوه ها و سبزیجات از مهم ترین بخش هایی می باشند که شما باید در وعده افطاری آن ها را میل کنید تا بتوانید مواد مغذی و مفید را به بدن خود برسانید. در واقع در این زمان نیاز است تا انرژی خود را بالا برده و در نهایت بهترین راه برای شما این است که در وعده افطاری حداقل یک وعده سبزی و یک وعده میوه را میل نمایید.

خرما یکی از قدیمی ترین بخش های افطاری می باشد و مردم از گذشته های بسیار دور سعی می کنند روزه خود را با استفاده از خرما باز کنند.و این ماده بسیار مقوی و انرژی زا می باشد و شما می توانید با خوردن خرما میزانی مناسب از پتاسیم را به بدن خودتان برسانید و در نهایت برای این که بدن شما بتواند عملکردی بهتر داشته باشد او را یاری نمایید. خرما علیرغم داشتن میزان بسیار زیادی از فواید می تواند منجر به بالا رفتن قد شما نیز بشود زیرا این ماده غذایی دارای میزان قند بالایی است بنابراین باید سعی کنید در خوردن آن نیز زیاده روی نکنید.

کربوهیدرات ها نیز بخش های بسیار مهمی از یک رژیم غذایی می باشند از این رو خوردن برنج و یا جایگزین های آن همانند نان کامل، برنج قهوه ای و نودل نیز می تواند به شما کمک کند تا این ماده مورد نیاز را به بدن خودتان برسانید. فیبر ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن خود را با خوردن مواد غذایی گفته شده بهبود بخشید.

پروتئین ها نیز اهمیت بسیار زیادی برای بن دارند و می توانند انرژی لازم را برای متابولیسم های سلولی فراهم نمایند. در نظر داشته باشید  که مواد غنی از پروتئین ها مانند گوشت های کم چربی، گوشت مرغ، ماهی ها و تخم مرغ ها و حبوبات نیز سرشار از پروتئین می باشند بنابراین استفاده از ان ها در وعده افطاری مانعی نخواهد داشت.و در این میان یادتان نرود حکه با سرخ کردن این مواد می توانید میزان بسیار زیادی از خاصیت هایی که دارند را کاهش دهید و بهتر است برای استفاده از این مواد غذایی آن ها را بخار پز نمایید.

  مهم ترین دلایل تنگی نفس در پاییز و روش کنترل آن

زندگی با تغذیه درست

مواد غذایی مفید برای سحری در ماه رمضان

اصول تغذیه در ماه رمضان تنها محدود به زمان افطاری نمی باشد و باید سعی کنید در زمان سحری نیز یک سری از نکاتی را در این زمینه رعایت نمایید. این وعده غذایی نیز باید متناسب باشد و در این زمان ها شما خمی توانید انرژی مورد نیاز برای بدن خود را فراهم کرده و ساعت های طولانی برای روزه داری اقدام کنید و در عین حال هم با کاهش انرژی رو به رو نشوید.

خوردن میوه ها و سبزیجات از مهم ترین بخش هایی می باشند که شما باید در وعده سحری نیز همانند وعده افطاری آن ها را میل کنید تا بتوانید مواد مغذی و مفید را به بدن خود برسانید و در طی روز بدن شما با کمبود این مواد رو به رو نشود. در واقع در این زمان نیاز است تا پر خوری نکرده و سعی کنید به اندازه ای که احساس نیاز دارید از این مواد غذایی استفاده نمایید. همچنین میوه ها می توانند از بروز مشکلات گوارشی مانند یبوست در این زمان ها نیز پیشگیری کنند و شما دیگر درگیر مشکلات گوارشی در این ماه نخواهید شد.

برنج نیز برای سحری بسیار خوب می باشد و می توان گفت که این ماده دیر هضم است و می تواند تا ظهر و حتی نزدیک های افطاری شما را سیر نگه دارد از این رو خوردن برنج در سحری به اندازه ای که پر خوری محسوب نشود توصیه می شود. البته در این میان خوردن گوشت های کم چربی و پروتئین بیش تر توصیه اکسید می شود زیرا این مواد به بدنه کمک می کنند تا بتواند خودش را ترمیم کرده و سیستم ایمنی بدن را به میزان بسیار زیادی بهبود خواهد بخشید.

ماه رمضان و. افطاری های مفید

بسیاری از افراد بر این باور می باشند که روزه گرفتن می تواند مانع از بروز چاقی در ان ها شود ولی یادتان نرود که اگر اصول تغذیه در ماه رمضان رعایت نشود امکان بروز چاقی و اضافه وزن نیز وجود خواهد داشت. در ادامه شما می توانید اطلاعاتی در مورد  پخت افطاری بسیار خوشمزه اصفهانی  و افطاری خوشمزه با منوی تبریزی نیز کشف کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده نمایید.

منبع : آرگا

برچسب :



منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =