0

خطرات و تاثیر کم خوابی بر پوست و صورت

خطرات و تاثیر کم خوابی بر پوست و صورت

فهرست عناوین

کمپانی‌های بزرگ محصولات مراقبت از پوست به ما یاد داده‌اند روتین پوستی از صبح زود شروع می‌شود و تا آخر شب ادامه دارد اما کسی درباره اهمیت و تاثیر کم خوابی بر پوست به ما چیزی نگفته است درحالی که اصل ماجرا همین خواب ۸ساعته است. اینکه در طول شبانه روز چند ساعت و با چه کیفیتی می‌خوابیم، مستقیما بر سلامت، زیبایی و درخشندگی پوست ما تأثیر می‌گذارد. همراهمان باشید تا بیشتر برایتان توضیح دهیم.

اثرات مخرب و تاثیر کم خوابی بر پوست و مو

حلقه‌های تیره زیر چشم به وضوح نشان می‌دهند که نیمه شب آب بدن خشک می‌شود. خشکی پوست و گودی زیر چشم‌ها نشانه همین کم‌آبی بدن ناشی از خستگی است. شواهد نشان می‌دهند کسانی که کمتر از ۸ ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند، بدن دهیدراته تری نسبت به سایر افراد دارند.

هرچه این کم‌خوابی بیشتر شود، آب‌رسانی بدن به‌مرور زمان کمتر می‌شود تا جایی که چیزی جز یک بدن خشک و دهیدراته باقی نمی‌ماند. رفته رفته خاصیت ارتجاعی پوست کمتر می‌شود و اینجا شروع آسیب‌های پوستی است. تاثیر کم خوابی بر پوست با گذشت زمان به خوبی قابل مشاهده است.

رابطه مستقیم سلامت پوست با خواب منظم و با کیفیت

خواب چوب جادویی نیست که بعد از یک یا دو شب اثر مثبتش را ببینید اما اثرات منفی و تاثیر کم خوابی بر پوست مثل پلک‌های آویزان، چشمان متورم، حلقه های تیره زیر چشم، پوست رنگ پریده و چین‌و‌چروک بیشتر پوست حتی بعد از یک شب کم‌خوابی قابل مشاهده است.

حالا فکر کنید به‌جای یک شب، هر شب دیر بخوابید و صبح زود بیدار شوید. اگر از تأثیر خواب بر سلامت پوست مطمئن نیستید، لازم است این بخش را با دقت بیشتری بخوانید تا اهمیت خواب در سلامت و شادابی پوست را متوجه شوید.

۱. خواب کافی باعث بازسازی سلول های پوست میشود

پس از یک روز طولانی مبارزه با اشعه ماوراءبنفش، آلودگی‌ها، تعریق و دفع سموم، پوست به استراحت و بازسازی نیاز دارد. با افزایش سن، تولید سلول‌های پوستی بیشتر زمان می‌برد. هرقدر سرعت گردش سلول‌ها بیشتر باشد، طبیعی است که پوست شاداب‌تر و لطیف‌تر به نظر می‌رسد.

وقتی خوابیم، پوست وارد حالت ریکاوری می‌شود و ترمیم و بازسازی را شروع می‌کند. جالب است بدانید روند بازسازی پوست در شب تا ۳ برابر سریع تر از روز است و حتی در از بین بردن و درمان چین و چروک لب ها نیز تاثیر دارد.

بدن انسان در طول خواب سموم و سلول‌های پوستی ضعیف و مرده را به‌زحمت دفع می‌کند تا جا برای سلول‌های جدید باز شود. حال اگر ریتم شبانه‌روزی خوبی داشته باشید، به‌مرور کاملا متوجه پوست صاف، لطیف و بدون لک خود می‌شوید. ناگفته نماند که خواب کافی اثر جوانسازی محصولات مراقبت از پوست را تقویت می‌کند.

  آشنایی با مراقبت های بعد از کاشت مو

۲. جذب بهتر محصولات مراقبتی پوست در شب

تابه‌حال از خودتان پرسیده‌اید چرا بیشتر محصولات ضدپیری باید قبل از خواب استفاده شوند؟ ظاهرا این محصولات در طول شب بهتر جذب پوست می‌شوند و بیشترین تأثیر را می‌گذارند. ماجرا از این قرار است که در طول خواب بدن وارد فاز ریکاوری می‌شود و محصولات مراقبت از پوست این فرایند را تسریع می‌کنند یعنی با افزایش دمای سطح پوست و تولید هورمون‌ها، ظرفیت نفوذپذیری پوست را بیشتر و آن را پذیرای رتینوئیدها، پپتیدها و ویتامین‌ها می‌سازد.

به همین خاطر توصیه می‌شود ترکیبات سنگین مثل رتینول و اسید گلیکولیک را قبل از خواب بزنید تا پوست فرصت کافی برای جذب آنها را داشته باشد. تاثیر کم خوابی بر پوست حتی با وجود محصولات مراقبت پوست و مو نیز مشهود است.

۳. خواب منظم باعث تولید کلاژن بیشتر در پوست میشود

تولید کلاژن کلید پوست صاف و هموار است. اگرچه برخی محصولات مراقبتی ادعای کلاژن سازی دارند، نباید از تأثیر خواب و کو خوابی بر پوست و تولید این ماده غافل شوید. وقتی خوابیم، بدن مشغول تولید هورمون‌های رشد می‌شود. این هورمون‌ها تضمین می‌کنند پوست کلاژن کافی داشته و سفت و درخشان بماند. همچنین فرصت خوبی برای ترمیم آکنه و آثار زخم در بدن فراهم می‌شود.

۴. خواب استاندارد باعث کاهش استرس پوست

تاثیر کم خوابی بر پوست با افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس)، پوست را در حالت پیش التهابی قرار می‌دهد که نتیجه‌اش تیرگی و پف پوست اطراف چشم است. کورتیزول حتی می‌تواند گردش خون را مختل کرده و ذخایر کلاژن و اسید هیالورونیک پوست را تجزیه کند.

کافی ست ۸ ساعت در طول شبانه‌روز به خود استراحت دهید تا به‌راحتی سطح هورمون کورتیزول را مدیریت کرده و از بروز این علائم جلوگیری کنید. با رعایت میزان خواب دیگر نیاز نیست به دنبال تکنیک های خانگی برای رفع کدری پوست صورت خود باشید.

تاثیر میزان خواب شبانه در تولید کلاژن پوست

5. اهمیت استراحت شبانه در سلامت و درخشندگی پوست

پوست ما هر روز در معرض نور خورشید، آلودگی و بدتر از همه نور آبی‌رنگ انواع صفحه‌نمایش است. شب‌ها وقت استراحت است. پرده‌ها را می‌کشید و آرایش پوست را پاک می‌کنید. در این وضعیت، خبری از حجم تعرق روزانه هم نیست. پوست در این فضای تمیز می‌تواند راحت نفس بکشد و استراحت کند. سعی کنید قبل از خواب سراغ تلفن همراه نروید و پوست‌تان را به استراحت ۸ ساعته شبانه دعوت کنید.

6 تکنیک خواب منظم و استاندارد شبانه برای داشتن پوست سالم

اگرچه خوابیدن به‌خودی‌خود به سلامت پوست کمک می‌کند، با رعایت چند نکته ساده می‌توانید این اثرات مثبت را چند برابر کنید. حالا که تاثیر کم خوابی بر پوست را متوجه شدیم لازم است نکات خواب مناسب برای سلامت پوست را نیز بدانیم.

  تقویت مو با دارچین با انواع ماسک طبیعی خانگی

۱. نیاز پوست هشت ساعت خواب شبانه

پیری زودرس پوست، آسیب‌پذیری شدید در برابر استرس‌های محیطی و کیفیت نامطلوب پوست همگی از نشانه‌ها و تاثیر کم خوابی بر پوست هستند. بنابراین بهترین نقطه شروع این است که به ۷ تا ۹ ساعت (برای بزرگسالان) خواب در طول شبانه‌روز عادت کنید. تنظیم ساعت خواب بدن کار سختی نیست، کافی‌ است چند روز اول را تحمل کنید تا بدن به وضعیت جدید عادت کند. حتی می‌توانید ساعت خواب خود را با یک ردیاب تناسب‌ اندام پوشیدنی، ردیابی کنید.

۲. اهمیت شستن پوست صورت قبل از خواب

بدون شستن پوست صورت قبل از خواب، خبری از افزایش جریان خون، کلاژن سازی و ریلکس‌شدن ماهیچه‌های پوست در طول شب نیست. برعکس، تا خود صبح که بیدار شوید و آبی به صورت بزنید، پوست‌تان در عذاب است. نیازی به محصولات فانتزی و اسکراب‌های سخت نیست. با یک پاک‌کننده ملایم، آلودگی‌ها، چربی‌ها و بقایای محصولات آرایشی را پاک کنید.

در این حالت محرک‌های مسدود کننده فرصت نمی‌کنند یک شب کامل روی پوست بمانند و باعث بزرگ‌شدن منافذ، خشکی پوست، عفونت، التهاب، بثورات و رشد آکنه شوند.

۳. قبل از خواب، آب‌رسان و مرطوب‌کننده بزنید

شست‌و‌شو و خواب هر دو پوست را خشک و کم‌آب می‌کنند، به‌خصوص اگر محیط اطراف هم رطوبت چندانی نداشته باشد. اگرچه نوشیدن آب تا حدی به این کم آبی کمک می‌کند، چیزی که پوست در طول شب نیاز دارد، یک مرطوب‌کننده و آب‌رسان قوی است.

استفاده از آب رسان و مرطوب‌کننده قبل از خواب

یک کرم یا روغن طبیعی آب میان بافتی پوست را حفظ می‌کند. حتی می‌توانید یک لایه وازلین روی کرم بزنید تا مرطوب‌کننده لای منافذ پوست بماند. اگر دنبال یک محصول کاربردی‌تر هستید، استفاده از ماسک شب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۴. به پشت بخوابید یا روبالشی مخصوص داشته باشید

اهمیت جنس روبالشی را دست‌کم نگیرید. قرار است پوست تان ۸ ساعت (یک‌سوم شبانه‌روز) با روبالشی در تماس باشد. پارچه‌های نخی پوست را ساعت‌ها تحریک می‌کنند، طوری که بعد از یک مدت کوتاه، سروکله چین‌و‌چروک‌های ریز پیدا می‌شود. بیشتر این چروک‌ها نتیجه کارهایی است که در بیداری انجام می‌دهیم، اما خوابیدن به شکم یا پهلو هم بی‌تأثیر نیست. چاره چیست؟ به پشت بخوابید یا یک روبالشی مناسب از جنس ساتن و ابریشم تهیه کنید تا تحریک و فشردگی پوست به حداقل برسد.

۵. موقع خواب سر باید بالاتر از تن باشد

بنا بر گفته‌های پزشکان، بالابودن سر در طول شب جلوی خروپف، رفلاکس معده و آب‌ریزش بینی را می‌گیرد. همه اینها به‌نوعی لذت خواب را کور می‌کنند و خستگی در تن فرد باقی می‌ماند. خستگی هم که می‌دانید، آب بدن را خشک و پوست را کشیده و جمع می‌کند. گذشته از اینها، سر که بالا باشد، جریان خون در بدن برقرار است و خبری از تجمع و پرشدن کیسه‌های زیر چشم نیست. می‌توانید با یک بالش اضافه، ارتفاع سر را کمی بالاتر ببرید یا شیب تخت را به‌سمت پاها تنظیم کنید.

  ترفند های خانگی رفع تیرگی زانو با طب سنتی

۶. در زمان طلوع آفتاب زیر نور مستقیم نباشید

بیشتر ساعات شب هوا تاریک است و خبری از نور خورشید نیست اما سپیده‌دم که خورشید طلوع می‌کند و شما هنوز خوابیده‌اید، نباید در معرض نور مستقیم خورشید باشید. خوابیدن در اتاق روشن به سلامت ظاهر و باطن پوست آسیب می‌زند، کیفیت خواب را از بین می‌برد و خستگی بدن را هم رفع نمی‌کند. بهتر است پنجره‌ها را با پرده‌های ضخیم بپوشانید یا تخت را در نقطه کور آفتاب بگذارید.

یک نکته مهم: اگر احساس می‌کنید تاثیر کم‌خوابی بر پوست یا بی‌خوابی شما از اختلالات خواب سرچشمه می‌گیرد، در مرحله اول این اختلالات را رفع کنید. ممکن است لازم باشد مدتی تحت نظارت پزشک متخصص باشید.

مزایای خواب کافی و تاثیر کم خوابی بر پوست چیست؟

بیشتر ما وقت زیادی صرف روتین‌های پوستی، لایه‌برداری و لیزرهای مراقبت از پوست می‌کنیم، آن‌قدر که اهمیت خواب شب و تاثیر کم خوابی بر پوست را فراموش می‌کنیم. چند ساعت استراحت نه‌ فقط برای شادابی و درخشش پوست، بلکه برای حفظ سلامت کلی بدن و جوان‌ماندن سلول‌های مغزی لازم است.

اگر یک روز صبح از خواب بلند شدید و چشمتان به چند خط چروک نازک دور چشمتان خورد هم ناراحت نباشید. این خط‌ها یادگار شیرین سال‌های رفته عمرتان هستند.

شما چند ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابید؟ تابه‌حال به تأثیر خواب روی شادابی و سلامت پوست‌تان دقت کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم که از تجربه‌های خود برای ما بگویید.

منبع: www.chetor.com

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 9 =