0

درمان اسپاسم شانه با چند راهکار فوری

فهرست عناوین


درد شانه در افرادی که در طول روز کارهای دستی انجام می دهند، امری شایع است. کارمندان، آرایشگران، تایپیست ها و فعالیت در منزل مانند پخت و پز، بغل کردن بچه، بلند کردن اجسام سنگین، شستن ظرف یا لباس و غیره. انجام این کار ها ممکن است باعث ایجاد درد، گرفتگی و بی حسی در اطراف شانه و کتف شود. البته علت های دیگری نیز می تواند وجود داشته باشد، در صورت وجود درد شدید و یا همراه شدن درد با علائمی مانند سردرد و استفراغ باید فورا به پزشک مراجعه نمود. راه حل های بسیاری برای مقابله و درمان اسپاسم شانه وجود دارد، که می توانید به راحتی در منزل انجام دهید تا به بهبودی برسید.
علت های بسیاری برای درد شانه و اسپاسم این ناحیه از بدن وجود دارد، عوامل دیگری چون شکستگی گردن یا بازو، بیماری بورسیت، بی حرکت بودن شانه برای مدت طولانی، سندرم شانه یخ زده، آرتروز یا استئوآرتریت، کشیدگی شانه، تومور، عفونت، درگیری عصب به دلیل بیرون زدگی دیسک گردن و غیره می تواند دلیل شروع و ایجاد درد در شانه باشد.

برای بهبودی این درد می توانید ابتدا از راهکار های ساده و موثر بهره ببرید، وجود احساس درد و ناراحتی در شانه شما را با مشکل در انجام حرکت دست رو به رو می کند و ممکن است برخی از فعالیت های روزمره شما محدود شود و برای انجام بسیاری از کار ها با مانع رو به رو شوید.

علت ایجاد درد شانه و درمان آن

علت و درمان اسپاسم شانه

در پاره ای از موارد عادات غلط می توانند، تغییراتی در ساختار بدن ایجاد کنند که با احساس درد و ضعف عضلات همراه است، از جمله این عادات می توان به رفتار های غلطی چون کج کردن سر به طرف پایین، نشستن به یک سمت، قوز کردن هنگام نشستن پشت میز، قوز کردن در هنگام استفاده از گوشی همراه و غیره اشاره کرد، آشنایی با آناتومی شانه و عملکرد عضلات آن می تواند در ایجاد وضعیت مناسب بدن و عضلات شانه به شما کمک کند. برای درمان موثر باید ابتدا علت آن را پیدا کنید، پس از یافتن علت می توانید با راهکار های ساده به درمان این اسپاسم بپردازید.

فشار عضلانی

فشار عضلانی، می تواند ناشی از انجام ورزش های سخت و مکرر باشد که تاثیر مستقیم بر عضلات دارند. انجام حرکاتی که نیاز به استفاده زیاد از ماهیچه قسمت بالایی کمر دارند، می توانند تاثیر مستقیم بر عضلات داشته باشند. برخی اوقات انجام این ورزش ها به صورت مکرر به شانه و عضله های متصل به آن که منجر به حرکت می شود، آسیب وارد می سازد و این آسیب اسپاسم شانه را در پی خواهد داشت.

  سفر با تور شیراز یا مشهد در نوروز ۱۴۰۳

آشنایی با عوامل ایجاد درد شانه

برخی از حرکت های بدنسازی و یا انجام اشتباه این حرکت ها نیز می تواند به باعث آسیب و فشار به عضلات شود. دقت داشته باشید تا در هنگام بالا بردن وزنه از حرکات صحیح استفاده کنید، انجام اشتباه حرکات، می تواند شما را دچار گرفتگی عضلات پشت کتف کند به طوری که به دنبال بهترین راه برای درمان اسپاسم شانه باشید. همچنین استفاده از تکنیک های غلط برای بلند کردن وزنه یا اجسام سنگین ممکن است به قسمت فوقانی کمر و شانه ها آسیب جدی وارد سازد و رباط ها و عضلات این قسمت از بدن را از بین ببرد.

فشردگی ستون فقرات

از دیگر عوامل اسپاسم شانه می توان به فشردگی ستون فقرات در قسمت میانی و بالای کمر اشاره کرد، در این شرایط مهره های کمر به یکدیگر فشار وارد می کنند و رفته رفته فضای خالی بین مهره ها کم شده و از بین می رود. ستون فقرات برای کاهش این فشار مقدار اضافی این فشار را به عضلات شانه انتقال می دهد که این امر درد و گرفتگی عضلات شانه را به همراه خواهد داشت.

بیماری قلبی

درد ناگهانی شانه چپ در صورت داشتن سابقه بیماری قلبی می تواند یکی از علائم بیماری قلب باشد، برای درمان اسپاسم شانه و اطمینان از سلامت قلب باید حتما به پزشک مراجعه کنید. گرفتگی شانه که دائمی نباشد و همراه با درد قفسه سینه، درد فک، درد بازو، درد پشت کتف، سرگیجه و تعریق باشد، می تواند ناشی از بیماری قلبی باشد و باید فورا با اورژانس تماس گرفت زیرا احتمال حمله قلبی بالا است.

ارتباط درد شانه با سابقه بیماری قلبی

خستگی عضلانی

استفاده بیش از اندازه از عضله خسته، ممکن است درد شانه را به همراه داشته باشد، بودن عضلات شانه در وضعیت نامناسب آن هم برای مدت طولانی قطعا درد و اسپاسم این ناحیه را به دنبال خواهد داشت. قرار گرفتن شانه در یک حرکت ناگهانی نیز می تواند اسپاسم عضلانی یک عضله و یا سایر عضلات مجاور را به همراه داشته باشد.

کمبود عناصر مفید

انتخاب یک رژیم غذایی مناسب که ویتامین های ضروری بدن را تامین کند، می تواند از ایجاد اسپاسم شانه جلوگیری نماید. مصرف به اندازه کلسیم، منیزیم، سدیم و ویتامین D می تواند، خطر ابتلا به گرفتگی شانه را بسیار کاهش دهد. کاهش ویتامین D بدن باعث افزایش میزان گرفتگی شده و مدت زمان بهبودی را طولانی تر می کند.

تاثیر رژیم غذایی در درمان درد شانه

سلول های عضلانی برای یک انقباض سازمان یافته به مقدار مناسبی آب و گلوکز نیاز دارند، کم آبی بدن اختلال های فراوانی از جمله اختلال در عملکرد ماهیچه ها را به دنبال دارد و باید به مقدار مناسبی در طی روز از مایعات استفاده کرد تا با انقباض عضلات رو به رو نشد.

  طرز تهیه زولبیا با آرد گندم با طعمی فوق العاده در خانه

استراحت

اولین راه برای درمان اسپاسم شانه می تواند، توقف فعالیت و استراحت باشد. اگر احساس گرفتگی عضلات در پشت کتف داشتید، هرچقدر هم که این گرفتگی خفیف باشد باید فعالیت بدنی خود را متوقف کنید و قسمت آزرده را ماساژ دهید. استراحت به بهبودی و ترمیم عضلات کمک می کند و برای فرایند درمان ضروری می باشد، بنابراین از استراحت کافی غافل نشوید.

استراحت درمان مناسب برای درد شانه

در صورتیکه گرفتگی عضلات، ناشی از ضربه باشد باید به مدت ۲ تا ۳ روز استراحت کافی داشته باشید. انجام حرکات ملایم و پیاده روی در زمان استراحت به سرعت روند بهبود موثر کمک می کند، به یاد داشته باشید در طول دوره استراحت از خم شدن و چرخاندن بالاتنه پرهیز کنید.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

پس از گرفتگی عضلات لام است در ۲۴ ساعت اول از کمپرس سرد استفاده کنید، چرا که پس از وارد شدن آسیب جریان خون در محل آسیب دیده افزایش می یابد، که این امر کبودی و ورم را به دنبال خواهد داشت. استفاده از کمپرس سرد به درمان اسپاسم شانه کمک کرده و از ایجاد کبودی و ورم که دردناک خواهد بود، جلوگیری می کند. کمپرس سرد را در ۲۴ ساعت اولیه هر دو ساعت یکبار به مدت یک ربع، بر روی موضع قرار دهید.

استفاده از کمپرس سرد برای درمان اسپاسم شانه

پس از ۲۴ ساعت اولیه استفاده از کمپرس گرم در ناحیه آسیب دیده می تواند به کاهش درد و انقباض عضلات کمک کند. هر ۴ ساعت یک بار برای ۱۵ دقیقه از کمپرس گرم استفاده کنید تا به اندازه کافی موثر باشد، در برخی افراد احساس درد با کمپرس گرم افزایش می یابد بلافاصله پس از ایجاد درد باید استفاده از کمپرس گرم قطع شود.

انجام ورزش های مناسب

برای درمان اسپاسم و سندرم شانه یخ زده می توانید، از حرکات کششی مناسب که مداوم و پیوسته باشد کمک بگیرید، تداوم داشتن در انجام این تمرینات ورزشی می تواند به روند بهبود کمک کند. بافت های دچار گرفتگی نباید به طور ناگهانی و با اعمال نیروی زیاد کشیده شوند، تمامی حرکات مورد استفاده باید آرام انجام شود و درد ناشی از این حرکات کششی باید طی ۱۵ دقیقه از بین بروند. انجام حرکات کششی را می توانید ۳ بار در روز تکرار کنید و روزانه دوش آب گرم بگیرید. علاوه بر انجام حرکات کششی باید ۳۰ دقیقه ورزش هوازی نیز انجام دهید. قبل از انجام این تمرینات کششی حتما با پزشک مشورت کنید.

ورزش و حرکات کششی برای کمک به بهبود درد شانه

استفاده از دارو های ضد درد

قبل از مصرف هرگونه دارو باید با پزشک خود مشورت کنید، تا پزشک در معرفی دارو های شل کننده عضلات و نکات دارویی آن ها به شما کمک کند و داروی مناسب توسط پزشک تجویز شود. برای درمان اسپاسم شانه و عضلات کتف می توانید از دارو های مسکن مانند ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن استفاده کنید.

  اطلاعات دارویی کپسول ژری لاکت و کاربردهای آن

ممکن است پزشک برای بهبود گرفتگی عضله شانه دارو های سیکلوبنزاپرین، تیزانیدین یا باکلوفن تجویز کند که نباید خود سرانه مصرف شوند. بهترین پماد ها برای درمان درد عضلات پماد Penetrex می باشد، این پماد آمریکایی از مواد تسکین دهنده درد تشکیل شده است و حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 و MSM (متیل سولفونیل متان) می باشد. پماد های متیل سالیسیلات، آرتروتیمان، کرم ماساژ دپی و کرم کپکس نیز برای کاهش درد بسیار مناسب می باشند.

منبع : آرگا

برچسب :



منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یازده =