0

معرفی رژیم غذایی مونو و مزایا و معایب آن

فهرست عناوین


سبک زندگی امروز اضافه وزن را به یکی از مهمترین مشکلات برای انسان تبدیل کرده است. با پررنگ شدن این مشکل راه حل ها نیز افزایش می یابد و سایر محصولات و رژیم ها برای رفع این موضوع پا به عرصه می گذارند، رژیم غذایی مونو از جمله راهکار هایی است، که در این زمینه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و طرفداران آن معتقد هستند در کوتاه ترین بازه زمانی می توانند، کاهش وزن بسیاری را تجربه کنند. در ادامه با فواید و معایب این رژیم غذایی به خوبی آشنا می شوید.

رژیم مونو (Mono Diet) یکی از پر جستجو ترین رژیم های غذایی در سال ۲۰۱۶ شناخته شد. این رژیم بر تغذیه از یک ماده غذایی تاکید دارد و معمولا این ماده غذایی از میان میوه ها یا سبزیجات می باشد. طرفداران استفاده از این رژیم غذایی ادعا می کنند، مصرف تنها یک ماده غذایی برای یک دوره زمانی به گوارش کمک می کند، چرا که در این مدت لازم نیست بدن مواد غذایی بسیاری را متابولیز کند و به همین جهت آنزیم های گوارشی کمتری برای این فرآیند ترشح می شود و به نوعی به سیستم گوارش خود استراحت می دهند. لازم به ذکر است، که مدرک علمی معتبری برای تایید این ادعا ها هنوز وجود ندارد.

همه چیز درباره رژیم غذایی مونو

پیروی از این رژیم غذایی بسیار ساده است، در این رژیم تنها از یک ماده غذایی برای تمام وعده ها استفاده می شود و از چند روز تا چند هفته ادامه دارد. برخی افراد معتقد هستند، استفاده از این رژیم ساده می تواند، بدون برنامه ریزی کالری مصرفی، وزن را به سرعت کاهش دهد و برخی دیگر بر این باورند که این رژیم غذایی منبع علمی ندارد و بسیار محدود می باشد و پیروی از آن در طولانی مدت عواقبی در پی خواهد داشت.

بهتر است ابتدا تعریفی از رژیم اصولی داشته باشیم. در یک رژیم سالم فرد باید در طول روز و در طی ۶ وعده غذایی که به شکل سه وعده اصلی و سه میان وعده می باشد، هر پنج گروه مواد غذایی را دریافت کند. هر برنامه رژیمی که این اصل را زیر پا بگذارد، رژیم غیر اصولی به شمار می رود.

رژیم مونو یا رژیم غذایی تک خوری چیست

در رژیم مونو تنها از یک گروه از پنچ دسته مواد غذای استفاده می شود و بدن با محدودیت کالری بسیاری رو به رو می شود. افرادی که خواستار کاهش وزن در کوتاه ترین زمان می باشند، می توانند از این روش استفاده کنند، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید، که در کاهش وزن سریع تنها آب بدن از بین می رود و در چربی سوزی تاثیر چندانی نخواهد داشت. این موضوع می تواند، منجر به برگشت وزن پس از اتمام رژیم غذایی شود.

  مدت زمان دوام اسپرم در واژن چقدر است؟

رژیم مونو از کجا شروع شد؟

استفاده از رژیم تک خوری پس از چاپ کتاب یک شعبده باز آمریکایی رواج یافت. پِن جیلت در سال ۲۰۰۶ در کتاب «پِرِستو! چگونه من بیش از ۴۵ کیلوگرم وزن کم کردم و سایر داستان های جادویی» درباره رژیم غذایی خود صحبت می کند و می گوید با استفاده از رژیم تک خوری یک رژیم غذایی سالم را آغاز کرده است. او در ابتدا چهارده روز تنها از سیب زمینی استفاده می کرد و تقریبا در روز پنج عدد سیب زمینی مصرف می کرد و پس از آن استفاده از میوه و سبزیجات و غلات کامل را شروع کرد.

پس از چاپ این کتاب رژیم غذایی مونو به تیتر خبر ها تبدیل شد و افراد زیادی به پیروی از این رژیم غذایی علاقه مند شدند. در واقع می توان گفت تاریخچه سرآغاز رژیم مونو مربوط به سال ۲۰۰۶ می باشد.

رژیم مونو و لاغری

از جمله جذابیت هایی که افراد را برای پیروی از این رژیم غذایی وسوسه می کند، کاهش وزن چشمگیر با سرعت بسیار زیاد می باشد. مصرف کالری اندک در این رژیم غذایی، دلیل کاهش وزن در مدت کوتاه می باشد. طرفداران رژیم مونو مدعی هستند، که محدودیت شدید کالری هوس مصرف قند فرآوری شده، نمک و چربی را به شدت کاهش می دهد. پائولین هکنی در رابطه با این ادعا بیان می کند، که بدن بهای تجربه این محدودیت شدید را پرداخت می کند، چرا که شیمی بدن حتی پس از گذشت یک یا دو هفته از چنین رژیم غذایی محدودی به شکل چشمگیری تغییر می کند.

دنبال کردن رژیم غذایی مونو

یکی از متداول ترین شیوه های پیروی از این رژیم غذایی استفاده از سیب زمینی، تخم مرغ  یا موز می باشد. مدت مشخصی برای پیروی از این رژیم وجود ندارد، معمولا زمان این نوع رژیم لاغری یک تا دو هفته می باشد. پس از این مدت شاهد کاهش وزن خواهید بود. بعد از گذشت یک تا دو هفته می توانید، به تدریج سایر غذا ها چون سوپ، انواع سالاد و اسموتی را دوباره وارد برنامه غذایی خود کنید.

لاغری با رژیم مونو

پیروی از قانون دو هفته برای همه صادق نیست و افرادی که می خواهند، کاهش وزن بیشتری داشته باشند، می توانند مدت زمان بیشتری را صرف این مرحله از رژیم لاغری کنند. محبوب ترین مواد غذایی مورد استفاده در این رژیم شامل سیب زمینی ها، سیب، تخم مرغ، شیر، موز، هندوانه و شکلات می باشد. حتی می توانید از گوشت ها، میوه ها، سبزیجات و حبوبات نیز استفاده کنید. سیب زمینی یکی از محبوب ترین مواد غذایی برای لاغری به شمار می آید، آشنایی با رژیم لاغری سیب زمینی می تواند، در کاهش وزن کمک خوبی باشد.

  بررسی کالری پفک و عوارض زیاده روی در مصرف آن

لاغر شدن با این رژیم غذایی به این بستگی دارد، که چه ماده غذایی را انتخاب می کنید و چه مقدار از آن را برای چه مدت مورد استفاده قرار می دهید. برای مثال افرادی که از سبزیجات استفاده می کنند، به دلیل کالری بسیار کمی که استفاده می کنند، شاهد کاهش وزن بسیار بیشتری خواهند بود. در مقابل استفاده از شکلات به دلیل کالری بالای آن تغییر چندانی در کاهش وزن نخواهد داشت.

رژیم غذایی مونو در طولانی مدت پایدار نمی باشد و چنانچه بدن ظرفیت افزایش وزن داشته باشد، پس از پایان دوره رژیم دوباره به وزن سابق خود بازخواهید گشت. البته در این رژیم غذایی نیازی به بررسی کالری وعده های غذایی نیست، در این رژیم لاغری بدن با کمبود دریافت کالری مواجه می شود، که نیاز به سوخت و ساز چربی ها را افزایش می دهد. بسیاری از افراد از رژیم مونو، برای شروع انواع رژیم های لاغری دیگر استفاده می کنند.

مزایای رژیم تک خوری

برخی افراد معتقد هستند، این رژیم غذایی به کاهش قند خون و کلسترول بد کمک می کند. برخی مطالعات نیز گویای این موضوع می باشد، که رژیم مونو بر سلامت سیستم عصبی تاثیر گذار است و از تخریب عصبی می کاهد. از مهم ترین مزایای این رژیم لاغری می توان به ساده بودن آن اشاره کرد. سایر رژیم ها پیچیده می باشند و افراد را به دنبال یافتن مواردی چون بهترین صبحانه های چربی سوز و لاغر کننده می فرستند یا نیازمند شمارش کالری، تهیه مواد غذایی چربی سوز و پخت و پز فراوان می باشند.

بررسی رژیم غذایی مونو

از جمله مزایای دیگر این رژیم کمک به کاهش وزن سریع می باشد، اضافه وزن افراد را با بیماری های مختلفی چون دیابت نوع ۲ و ببماری های قلبی مواجه می کند، که برای سلامتی نوعی تهدید به شمار می آیند، با استفاده تنها از یک ماده غذایی میزان کالری دریافتی به شدت کاهش پیدا می کند و این امر کاهش وزن بسیاری را ایجاد می کند.

معایب رژیم تک خوری

اولین ایراده وارده به پیروی از رژیم غذایی مونو این است، که در رژیم غذای مونو برای مدتی، تنها از یک ماده غذایی استفاده می شود و این امر می تواند، بدن را با کمبود ویتامین ها و مواد غذایی ضروری رو به رو کند، ادامه دار بودن این روند خطر سوء تغذیه و کمبود مواد غذایی ضروری را در پی دارد. تصور کنید برای پیروی از این رژیم غذایی در یک بازه مشخص زمانی تنها موز مصرف کنید، در این صورت دریافت پروتئین، چربی های سالم، آهن و ویتامین ها برای بدن تبدیل به امری بسیار دشوار می شود.

  علایم آبسه مقعدی و روش های تشخیص و درمان آن

کمبود مواد مغذی در طولانی مدت مشکلات بسیاری ایجاد خواهد کرد، مشکلات اختلال در سیستم عملکرد ایمنی بدن، کم خونی، مشکلات گوارشی و پوکی استخوان بخشی از این مشکلات خواهند بود.

رژیم مونو افراد را به مصرف تنها یک ماده غذایی تشویق می کند و این موضوع عادت غذایی ناسالمی را برای فرد ایجاد می کند، همچنین در این روش لاغری از ورزش استفاده نمی شود و ممکن است، فرد به دلیل دریافت کالری کم تمایلی به تحرک کافی نداشته باشد و سلامت عمومی در معرض تهدید قرار گیرد.

برسی معایب رژیم غذایی مونو

این رژیم غذایی یکی از محدود ترین رژیم های لاغری می باشد، که به نیاز بدن توجهی نمی کند و برای همه افراد پیروی از یک اصل آن هم مصرف یک نوع ماده غذایی را توصیه می کند. دنبال کردن این رژیم لاغری ممکن است، باعث احساس خستگی، گرسنگی و ضعف شود. از دیگر معایب رژیم غذایی مونو مصرف کالری کم و محدود می باشد، که متابولیسم بدن را کاهش می دهد و این موضوع تحلیل عضلات بدن را در پی خواهد داشت. مصرف محدود شده کالری می تواند، بر سلامت استخوان ها تاثیر نامطلوبی داشته باشد، برخی پزشکان باور دارند، استفاده از این روش اثر مخربی بر باروری خانوم ها خواهد داشت.

منبع : آرگا

برچسب :



منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 16 =