0

با رژیم لاغری ساحل جنوبی آشنا شوید

فهرست عناوین


در چند سال اخیر رژیم لاغری ساحل جنوبی بسیار محبوب شده است. این رژیم دارای کم ترین میزان کربوهیدرات است و می تواند به کاهش وزن کمک کند. از طرفی منتقدین بر این باورند که رژیم لاغری ساحل جنوبی با محدودیت های غذایی بسیاری همراه است. در حقیقت رژیم لاغری ساحل جنوبی یک رژیم کم کربوهیدرات است که هدف اصلی آن، مصرف چربی مفید، فیبر، پروتئین بدون چربی و مواد مغذی بیشتر است. ادعا می شود که این رژیم باعث کاهش وزن ۳ تا ۵ کیلویی در دو هفته ابتدایی می شود. در این رژیم مصرف کربوهیدرات هایی مانند برنج، نان، میوه ومواد نشاسته ای، به شدت محدود است. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با رژیم لاغری ساحل جنوبی، مزایا و فازهای آن بیشتر آشنا شویم.

آشنایی با رژیم لاغری ساحل جنوبی

رژیم لاغری ساحل جنوبی یکی از معروف ترین رژیم های غذایی جهان محسوب می شود. این رژیم برای بسیاری از افراد کاربردی و مفید است. طرفداران رژیم لاغری ساحل جنوبی می دانند که این رژیم موجب کاهش تری گلیسیرید، فشار خون و گلوکز می شود. هدفی که این رژیم لاغری دنبال می کند، ایجاد یک سبک غذایی سالم و درست است. علاوه بر این می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

اصلی ترین فازهای رژیم غذایی ساحل جنوبی

اصلی ترین ویژگی های رژیم لاغری ساحل جنوبی چیست؟

رژیم لاغری ساحل جنوبی سرشار از پروتئین کم چرب و فیبر است و می تواند به حفظ سلامت فرد کمک کند. این رژیم دارای سه فاز مختلف است. هدف دو فاز اول فقط کاهش وزن است، اما فاز سوم با هدف حفظ وزن کاهش یافته، انجام می گردد.

فاز اول

زمان لازم برای فاز اول چهارده روز است. این فاز دارای محدودیت بسیار بالایی است، زیرا می توان مصرف میوه، غلات و کربوهیدرات های بالا را تا حد زیادی کاهش داد. در اولین فاز برای کاهش انسولین و قند خون، مصرف کربوهیدرات به میزان زیادی کاهش پیدا می کند. آن گاه فرد می تواند از ۵/۳ تا ۶ کیلوگرم وزن خود را کاهش دهد. در طی فاز اول شما باید در روز سه وعده با پروتئین بدون چربی، حبوبات، نشاسته و مقدار کم چربی سالم مصرف کنید. علاوه بر این داشتن دو میان وعده دارای سبزیجات و پروتئین ضروری است.

فاز دوم

فاز دوم از روز پانزدهم شروع می شود و این رژیم تا زمانی دنبال می شود که فرد بتواند به وزن ایده آل خود برسد. در فاز دوم به طور میانگین فرد در هر هفته ۵/۰ تا ۱ کیلوگرم کاهش وزن را تجربه می کند. در این فاز می توانید مواد غذایی فاز اول را با کربوهیدرات های مفید مثل غلات کامل مصرف نمایید.

  سفر با تور شیراز یا مشهد در نوروز ۱۴۰۳

فاز سوم

زمانی که به وزن ایده آل خود می رسید وارد فاز سوم رژیم لاغری می شوید. در این فاز باید اقداماتی که در فاز اول گفته شده را کاملا انجام دهید. ولی اشکالی ندارد هر چه وقت یک بار در وعده های غذایی خود تقلب نمایید. علاوه بر این در سومین فاز هیچ نوع ماده خوراکی منع مصرف نخواهد داشت و شما می توانید خوراکی مورد نظر خود را مصرف کنید. توجه داشته باشید اگر در فاز سوم زیاده روی کنید و وزن شما دوباره افزایش یابد، باید برای یک تا دو هفته فاز اول را مجددا تکرار کنید. در نهایت می توانید دوباره به فاز سوم برگردید. دکتر آگاتستون می گوید، برای کسب نتایج بهتر از یک برنامه تمرینی مناسب کمک بگیرید.

مواد غذایی مجاز در مرحله اول رژیم لاغری ساحل جنوبی

در ادامه قصد داریم تمام نکات گفته شده درباره مواد غذایی مجاز در مرحله اول رژیم ساحل جنوبی را به طور دقیق بررسی کنیم.

کاهش وزن سریع با رژیم لاغری ساحل جنوبی

نوشیدنی ها

شما می توانید به صورت نامحدود از نوشیدنی های زیر استفاده کنید. اما یادتان باشد که مصرف کافئین را به حداقل برسانید.

  • آب گوجه فرنگی و سبزیجات
  • سودای بدون شکر
  • چای
  • دمنوش های گیاهی
  • قهوه

چاشنی ها

از چاشنی های زیر می توانید به شکل نامحدود استفاده نمایید.

  • خامه، شیر کامل و یا نیم چرب
  • شیر نارگیل ۴/۱ فنجان
  • سس سویا و استیک تا دو قاشق چای خوری
  • همه سرکه ها از جمله سرکه بالزامیک به اندازه یک قاشق غذا خوری
  • عصاره گوشت
  • ادویه جات، لیموترش، گیاهان دارویی، آب لیموی تازه، خردل و سس سالسای طبیعی

شیرینی

فراموش نکنید مصرف این مواد را به ۱۰۰ کالری و یا کمتر در طول روز برسانید.

  • آدامس و آبنبات های بدون شکر
  • نوشابه های رژیمی بدون شکر
  • ژلاتین و مرباهای بدون ژلاتین
  • جایگزین های شکر نظیر استویا، شیرین کننده های مصنوعی و الکل نظیر زیلیتول و اریتول
  • شکلات کم شیرین یا بدون شکر

چربی ها و روغن ها

پیشنهاد می شود که مصرف روغن را در طول روز به حداقل برسانید. برای این منظور توصیه می شود که از چربی های زیر استفاده کنید.

  • سبزیجات و دانه ها مثل بذر کتان، ذرت، روغن سویا، کنجد، آفتاب گردان و بادام زمینی
  • چربی های دارای حلقه اشباع نشده مثل روغن زیتون، آووکادو، کانولا و ماکادمیا

مواد غذایی مجاز در رژیم لاغری ساحل جنوبی

چربی های جایگزین

شما می توانید دو قاشق غذا خوری از روغن های سالم زیر استفاده نمایید.

  • ۲۰ تا ۳۰ عدد زیتون
  • ۱ قاشق غذاخوری سس مایونز ساده
  • ۲ قاشق غذاخوری مایونز کم چرب
  • ۲ قاشق غذا خوری چربی بدون ترانس مارگارین
  • ۳/۲ یک عدد آووکادو
  آشنایی با خواص زرده تخم مرغ و فواید متفاوت آن

آجیل ها و دانه ها

مصرف دانه و آجیل را به ۲۸ گرم در روز محدود کنید.

  • دانه کدو حلوایی، تخم چیا، بذر کتان، دانه کنجد و سایر دانه ها
  • کره بادام زمینی فقط دو قاشق غذاخوری در روز
  • بادام ها، پسته، آجیل ها، گردو و آجیل ماکادمیا

حبوبات

مصرف حبوباتی زیر را به نصف فنجان در روز محدود نمایید.

  • ۴/۱ فنجان هوموس
  • سویا اجیلی و ادامامه
  • نخود فرنگی
  • عدس ها
  • لوبیای سیاه، لوبیای قرمز و دیگر حبوبات خانواده سایر لوبیا

سبزیجات بدون نشاسته

حداقل ۵/۴ فنجان سبزیجات بدون نشاسته در روز مصرف کنید. علاوه بر این می توانید انواع سبزیجات به غیر از نخود، کدو، سیب زمینی، چغندر قند، شلغم، هویج و ذرت نیز مصرف نمایید.

پروتئین بدون چربی

در رژیم لاغری ساحل جنوبی مقدار مصرف به هیچ عنوان محدود نشده است. ولی در این رژیم پیشنهاد شده است که اول مقدار متعادلی پروتئین مصرف کنید. سپس اگر گرسنه بودید یک فنجان دیگر میل کنید تا کاملا سیر شوید.

  • ماست یونانی، شیر کم چرب و دو لیوان کفیر به صورت روزانه
  • پنیر کاتیج و پنیر کم چربی
  • تخم مرغ و سفیده تخم مرغ
  • صدف دریایی و ماهی
  • بوقلمون بدون پوست و سینه مرغ
  • گوشت گاو، گوساله و گوسفند

رژیم لاغری ساحل جنوبی به چه معناست؟

رژیم لاغری ساحل جنوبی چه مزیت هایی دارد؟

رژیم لاغری ساحل جنوبی مانند هر رژیم غذایی دارای مزیت های مخصوص به خود است. در ادامه به طور کامل به بررسی مزیت های این رژیم می پردازیم:

۱. کاهش وزن سریع و آسان

رژیم لاغری ساحل جنوبی در حقیقت یک رژیم برای لاغری سریع و کاهش وزن محسوب می شود. به گونه ای که فرد طی فاز یک رژیم، تنها در دو هفته پنج کیلو وزن کم می کند. این روش موجب کاهش سریع وزن شده و میزان تری گلیسیرید را پایین می آورد.

۲. کاهش التهاب

مصرف سبزیجات برگ دار، تخم مرغ، آجیل، دانه ها، روغن زیتون و ماهی های چرب در این رژیم موجب کاهش التهاب شده و به حفظ سلامت قلب کمک می کند.

۳. مدت زمان گرسنگی را کاهش می دهد

پروتئین موجود در رژیم لاغری ساحل جنوبی به افزایش میزان متابولیسم کمک می کند. علاوه بر این کمک می کند تا فرد بتواند مدت زمان بیشتری سیر بماند. در نتیجه شخص غذای کمتری مصرف می کند و با کاهش وزن روبرو می شود.

۴. رژیم سالم و مفیدی محسوب می شود

نخستین بار این رژیم با هدف برطرف کردن نشانه های قلبی طراحی شد. سپس بر مصرف میوه، سبزی، پروتئین بدون چربی و غلات کامل تأکید زیادی داشت. یکی از مهم ترین مزیت های این رژیم، سالم خواری، لاغری و کاهش وزن است.

  طرز تهیه جوجه کباب حلزونی خوش طعم با رسپی ساده

منظور از رژیم لاغری ساحل جنوبی چیست؟

۵. این رژیم فرد را تشویق می کند تا غذاهای متنوعی را امتحان نماید

یکی از دلایلی که رژیم لاغری ساحل جنوبی را محبوب کرده، تشویق افراد به امتحان کردن غذاهای مختلف و تأثیر مستقیم آن ها روی بدن است. همان طور که پیش تر اشاره کردیم، این رژیم بسیار سالم و راحت بوده و می تواند به کاهش التهابات بدن کمک کند.

۶. میزان چربی اشباع شده پایینی دارد

غذاهای توصیه شده در رژیم لاغری ساحل جنوبی دارای چربی اشباع نشده نسبتا پایینی هستند. به همین خاطر اکثر متخصصین تغذیه معتقد هستند که مصرف حداقل چربی اشباع شده در رژیم غذایی کم کربوهیدرات بهترین گزینه برای کاهش وزن محسوب می شود.

۷. این رژیم بسیار ساده و راحت است

در رژیم لاغری ساحل جنوبی دیگر خبری از وزن کردن غذاها یا کالری شماری نیست. تنها کافی است از غذاهای مجاز در فهرست خود یک نمونه را انتخاب کرده و آن را مصرف کنید. به همین دلیل این رژیم به یکی از مفیدترین رژیم ها برای کاهش وزن تبدیل شده است.

۸. گاهی می توانید هر غذایی که دوست دارید را بخورید

پس از گذراندن فاز یک رژیم لاغری ساحل جنوبی که کمی سخت است، می توانید غذای دلخواه خود را مصرف کنید. در حقیقت شما می توانید در برخی مواقع سخت گیری را کنار بگذارید.

برنامه غذایی رژیم لاغری ساحل جنوبی

دستورالعمل های غذایی زیادی برای فازهای رژیم لاغری ساحل جنوبی وجود دارد. در این نوع رژیم غذاهای خوشمزه و انواع مواد اولیه تهیه می شوند. در ادامه به این مواد غذایی به طور کامل اشاره می کنیم:

رژیم لاغری ساحل جنوبی چیست؟

نمونه برنامه غذایی فاز اول

  1. صبحانه: سه عدد تخم مرغ، یک قاشق چای خوری روغن زیتون و یک فنجان کلم پیچ پخته
  2. میان وعده: ۲۸ گرم پنیر رشته ای به همراه تکه های فلفل دلمه ای
  3. ناهار: ماهی قزل آلای کبابی و سالاد خردل و مارچوبه
  4. میان وعده: ساقه کرفس با دو قاشق چای خوری کره بادام زمینی
  5. شام: استیک بدون چربی همراه با کلم بروکلی

نمونه برنامه غذایی فاز دوم

  1. صبحانه: بلغور جو دوسر به همراه کره بادام زمینی
  2. میان وعده: یک فنجان خیار خرد شده با یک چهارم پیمانه حمص
  3. ناهار: سالاد مرغ، گردو و سیب
  4. میان وعده: پنیر کاتیج با گوجه گیلاسی
  5. شام: گوشت با یک سوم پیمانه آووکادو

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات رژیم لاغری برزیلی، رژیم لاغری مایعات، رژیم لاغری شیر و رژیم لاغری جو دو سر را نیز مطالعه فرمایید.

منبع : آرگا

برچسب :



منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 1 =