0

نگاهی به مواد غذایی مفید برای درمان آسم

فهرست عناوین


آسم نوعی بیماری التهابی غیر میکروبی می باشد، که در صورت ابتلا فرد دچار مشکل در تنفس می شود. به طور قطع نمی توان گفت رژیم غذایی تاثیر فراوانی بر حملات آسم یا دفعات آن دارد، اما می توان گفت مصرف مواد غذایی سالم و مغذی در سلامت کلی و کاهش علائم آسم موثر می باشند. استفاده از میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن خواص فراوان گزینه مناسبی به نظر می آیند. میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان و موادی چون بتاکاروتن و ویتامینهای E و C می باشند. استفاده از مناسب ترین مواد غذایی برای آسم در کاهش علائم و افزایش سلامتی تاثیر گذار خواهد بود.

واد مغذی آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در میوه ها با رادیکال های آزاد به مقابله می پردازند و از التهاب و تحریک ریه جلوگیری می کنند. مصرف مواد غذایی که التهاب به دنبال دارند، منجر به تحریک علائم آسم می شود و شرایط فرد مبتلا را سخت تر می کند،لازم به ذکر است، برخی از مواد غذایی می توانند، باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شوند و در نتیجه آن ترشحات التهابی در مجاری هوایی صورت گیرد. این ترشحات مجاری هوایی را مسدود می کنند و باعث تشدید علائم آسم می شوند. در مواردی نیز غذا های خاصی عوارض آلرژیک به دنبال دارند، که این موضوع دلیلی برای شدت گرفتن علائم آسم به شمار می رود.

مواد غذایی برای آسم

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، مواد غذایی خاصی برای درمان آسم وجود ندارد، اما می توانید با پرهیز از مواد غذایی حساسیت زا  استفاده از انواع مواد غذایی غنی و مفید آسم را کنترل کنید. نتیجه یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ صورت گرفت اثبات کرد، ارتباط آسم با التهاب مزمن به این معنا می باشد، که غذا های سرشار از آنتی اکسیدان و اسید های چرب غیر اشباع در کاهش علائم آسم مفید واقع می شوند. به عبارتی دیگر این تحقیقات نشان داد، رژیم غذایی که عمدتا بر پایه مواد گیاهی استوار باشد، در بهبودی علائم تاثیر بخش خواهد بود.

آشنایی با بهترین مواد غذایی برای آسم

چنانچه با انواع روش های درمان آسم آشنا شوید، قطعا با تاثیر رژیم غذایی بر کنترل علائم آن آشنایی پیدا خواهید کرد، مواد غذایی سالم و مقوی تاثیر بسزایی در این زمینه دارند.

موز میوه موثر

موز یکی از مواد غذایی برای آسم است، که در بهبود علائم و کنترل آن ها موثر می باشد، بررسی انجام گرفته در این زمینه که در مجله تنفس اروپا انتشار یافت این موضوع را اثبات کرد. بررسی های گویای این موضوع بود، که مصرف موز در کودکان مبتلا به آسم کمک می کند، تا آن ها خس خس کمتری در هنگام تنفس احساس کنند. آنتی اکسیدان ها و پتاسیم فراوان موز در بهبود عملکرد شش موثر عمل می کند و میوه ای مفید برای کنترل علائم به شمار می آید.

  آنافیلاکتیک در کودکان و راه های پیشگیری و درمان

سیب و مرکبات

سیب یکی از میوه های مفید و موثر برای کاهش ابتلا به آسم می باشد، مصرف سیب از خشکی نفس جلوگیری می کند و خس خس سینه را بهبود می بخشد، در یک مطالعه افرادی که ۲ تا ۵ سیب در هفته مصرف می کردنند، ۳۲ درصد کمتر از افرادی که سیب مصرف نمی کردند، در معرض ابتلا به آسم قرار داشتند. محققان معتقدند که دلیل این امر می تواند، ترکیبات موثر سیب چون فلاونوئید ها باشد، وجود این ترکیبات موثر در سیب و مرکباتی مانند پرتقال در باز شدن راه های تنفسی نقش دارد.

چای سبز

استفاده از چای سبز در کاهش التهاب ریه و گلو بسیار مفید خواهد بود، زیرا چای سبز دارای مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان می باشد، که محافظ خوبی برای ریه محسوب می شود و مجرای تنفسی را پاک نگه می دارد. کوئرستین موجود در چای سبز نوعی آنتی اکسیدان می باشد، که آنتی هیستامین طبیعی برای بدن است و به کاهش علائم آلرژیک بدن کمک می کند.

تاثیر چای سبز بر آسم

هویج و ویتامین A

هویج سرشار از ماده ای مغذی به نام بتاکاروتن می باشد، این ماده پس از ورود به بدن و تبدیل شدن به ویتامین A در پیشگیری از آسم ناشی از ورزش نقش مهمی ایفا می کند. استفاده از سایر میوه ها و مواد غذایی برای آسم تنها به کاهش علائم کمک می کند و نباید باعث شود تا از دارو ها یا اسپری تنفسی استفاده نکنید.

نقش ویتامین ها

استفاده از مواد غذایی دارای ویتامین های D و E بسیار مفید می باشد، چرا که این ویتامین ها کمک می کنند، خطر سرفه، خس خس و عفونت تنفسی تا حد امکان کاهش پیدا کند. همچنین نتیجه تحقیقات سال ۲۰۱۸ این موضوع را روشن کرده است، که ویتامین A منجر به تقویت و بهبود عملکرد ریه می شود.

ماهی سالمون

ماهی از غذا های توصیه شده برای افراد مبتلا به آسم می باشد، چرا که ماهی ها یک منبع غنی از اسید های چرب امگا ۳ به شمار می روند و ایمونوگلوبولین های بدن را که نوعی آنتی بادی می باشند، از بین می برند و در رفع مشکلات تنفسی موثر واقع می شوند. ماهی سالمون ویتامین D زیادی دارد، آنتی اکسیدان و چربی های سالم این نوع ماهی نیز بسیار زیاد می باشد. ماهی های ساردین و خال مخالی منبع امگا ۳ خوبی می باشند.

تاثیر مواد غذایی بر آسم

آنتی اکسیدان

پیش از این با تاثیر مصرف مواد غذایی دارای آنتی اکسیدا آشنا شدید، لازم است بدانید، آنتی اکسیدان ها از سلول ها در برابر انواع خطرات محافظت می کنند، همچنین موجب می شوند، تا ریه ها سالم بمانند. برای رسیدن به این هدف و لازم است، تا مواد غذایی دارای آنتی اکسیدان را بهتر بشناسید. برخی از این مواد غذایی شامل شکلات تلخ، گردوی آمریکایی، بلوبری کنگر فرنگی، توت فرنگی، کلم پیچ، تمشک، کلم قرمز، چغندر و اسفناج می باشد.

  بهترین زمان سفر به کرواسی در سال ۲۰۲۴

منیزیم

مطالعات و تحقیقات در سال های اخیر بیانگر این موضوع می باشد، که استفاده از مکمل های دارای منیزیم به دلیل تاثیر در کاهش التهاب و شل کردن ماهیچه ها برونش مفید می باشند، از این رو بهتر است، با مواد غذایی دارای منیزیم آشنا باشید. چند نمونه از این مواد غذایی دانه کدو تنبل، اسفناج، بادام هندی، ماهی سالمون، شکلات تلخ و لبنیات کم چرب می باشد.

تخم مرغ

زرده تخم مرغ به دلیل سرشار بودن از ویتامین D از جمله مواد غذایی برای آسم می باشد، که به کنترل علائم کمک می کند. تخم مرغ های ارگانیک علی رغم گرانتر بودن دارای ویتامین D بیشتری نسبت به سایر تخم مرغ ها می باشند و بهتر است، بیشتر مورد استفاده قرار بگیرند. در صورتی که مرغ ها با مکمل های غنی شده ویتامین D تغذیه شوند، ویتامین موجود در تخم مرغ آن ها بیشتر خواهد بود.

تاثیر مواد مغذی تخم مرغ بر درمان آسم

غلات کامل

استفاده از غلات کامل در برنامه غذایی کمک می کند، تا علائم مرتبط با آسم کاهش پیدا کند. تحقیقات موثری در این زمینه انجام گرفته است، مطالعات نشان می دهد اشخاصی که به یک رژیم غذایی با غلات کامل پایبند بودند، علائم کمتری از آسم را تجربه کردنند. مهم ترین منابع غلات کامل نان سبوس دار، کراکر یا پاستا، جوف بلغور جو، جو دوسر، برنج قهوه ای و گندم سیاه می باشند. ممکن است، برخی مواد غذایی مفید مانند برنج قهوه ای برای شما ناآشنا به نظر آید، آشنایی با خواص برنج قهوه ای و بررسی ارزش غذایی آن در این زمینه اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار خواهد داد.

آجیل و دانه های مغذی

بیشتر افراد با خواص بیشمار آجیل ها و دانه های مغذی آشنایی دارند، آجیل سرشار از ویتامین ها و چربی های سالم برای بدن می باشد. همانطور که پیش از این به ارزش غذایی منیزیم در این زمینه اشاره شد، باید گفت تخم کدو، دانه آفتابگردان و تخم کتان میزان کافی از منیزیم بدن را تامین می کنند. بادام زمینی دارای ویتامین E می باشد، این امر کمک می کند، تا مصرف آن به کاهش التهاب گلو و ریه کمک کند.

علاوه بر آن چه گفته شد، مصرف آجیل به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک می کند و در ساخت گلبول های قرمز موثر است، این فرایند در ساخت اکسیژن کمک کننده است.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی ار روغن های غیر اشباع می باشد، در سلامتی انسان نقش موثری دارد و در دسته مواد غذایی برای آسم قرار می گیرد. این روغن تک زنجیره ای با آلودگی ها مبارزه می کند و فشار خون و اختلال در رگ های خونی به دلیل آلودگی هوا را کاهش می دهد. عنصر اسید اولئیک موجود در روغن زیتون کمک می کند، تا از التهاب جلوگیری شود و همچنین لخته های که مانع تنفس راحت می شوند، را حل می کند و نهایتا تنفس راحت را برای فرد به ارمغان می آورد.

  مهم ترین مواد غذایی مضر برای دندان ها

فواید روغن زیتون برای آسم

زردچوبه

زردچوبه از ادویه های مفیدی می باشد، که بهتر است در هنگام تهیه مواد غذایی برای آسم از آن استفاده کنید. این ادویه در طب سنتی چین و آسیای شرقی برای بهبود اختلالات تنفسی مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیقات ثابت می کند ،که کورکومین فعال در زردچوبه در کاهش التهاب تنفسی افراد مبتلا به آسم موثر است

زنجبیل

در بیشتر موارد از زنجبیل برای رفع ناراحتی های معده استفاده می شود، زنجبیل گیاهی با طبع گرم می باشد، که در تسکین علائم آسم موثر عمل می کند. یکی از مجله های آمریکایی در این رابطه مطلبی منتشر کرد، که بر اساس آن زنجبیل به آرامش راه تنفسی کمک می کند. دکتر کارن اسمیت متخصص تغذیه و دیابت در کمیته پزشکان بیان می کند، مقداری ریشه زنجبیل تازه به غذا های خود اضافه کنید، تا از مزایای زنجبیل و مواد مغذی و فیبر موجود در برنج بهره مند شوید.

منبع : آرگا

برچسب :



منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − سه =