0

میزان کالری روغن زیتون چقدر است؟

فهرست عناوین


روغن زیتون برای مدت طولانی است، که توسط انسان مورد استفاده قرار گرفته است و بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای و غذا های اروپایی به شمار می آید، روغن های زیتون فاقد کربوهیدرات یا پروتئین می باشند و کالری آن ها از چربی های غیر اشباع تامین می شود و در مقایسه با انواع دیگر روغن ها چربی اشباع نشده بیشتری دارد و همین خاصیت آن را به یکی از گزینه های مناسب برای استفاده و حفظ سلامتی بدل می کند، اما شایان ذکر می باشد، که روغن زیتون در زمره روغن های پرکالری می باشد. در ادامه با کالری روغن زیتون آشنا می شوید.

روغن زیتون نوعی روغن گیاهی می باشد، که از میوه درخت زیتون به دست می آید، قرن ها است، که در آشپزی و در تهیه محصولات آرایشی از این روغن استفاده می شود، این روغن سالم و مفید به روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

کالری روغن زیتون

برخلاف آنچه تصور می شود، روغن زیتون دارای کالری بالایی می باشد و این میزان از کالری از طریق چربی های غیر اشباع موجود در ترکیبات این روغن فراهم می شود، البته که وجود چربی های غیر اشباع از این روغن خوراکی سالم تر نسبت به سایر روغن ها می سازد، اما باز هم در مصرف روغن زیتون باید احتیاط شود. آشنایی با خواص روغن زیتون، فواید و مضرات روغن زیتون و تاثیر آن بر پوست و مو می تواند، برای شما مفید واقع شود.

بررسی کالری روغن زیتون

برای بررسی میزان کالری روغن گیاهی زیتون می توان گفت تقریبا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون ۱۵ میلی گرم لیتر می باشد و دارای ۱۱۹ کالری است، از همین جهت برای استفاده زا روغن زیتون نیاز است، به فاکتور های مختلفی چون سن، میزان فعالیت، وزن، قد و جنسیت توجه شود. استفاده از روغن زیتون در رژیم لاغری باید با کاهش کالری سایر مواد غذایی یا ترکیب شدن با آبلیمو همراه باشد، تا از تجمع چربی در اندام های بدن پیشگیری شود.

ارزش غذایی

هیچ کربوهیدراتی در روغن زیتون وجود ندارد و می توانید، با خیال راحت از این روغن استفاده نمایید، مقدار یک قاشق غذاخوری روغن زیتون دارای ۹.۸۶ گرم چربی تک غیر اشباع، ۱.۴۲ گرم چربی غیر اشباع چندگانه و ۱.۸۶ گرم چربی اشباع شده می باشد. هرچند بیشتر چربی های موجود نوع غیر مضر می باشند، اما باز هم کنترل مصرف بر سلامتی تاثیر دارد، چرا که انواع روغن زیتون از نظر کالری متراکم می باشند.

  طرز تهیه روغن پسته پرفایده در خانه

هیچ پروتئینی در روغن زیتون وجود ندارد و تقریبا در هر هر قاشق غذاخوری ۱.۹ میلی گرم ویتامین E وجود دارد، وجود این ویتامین کمک می کند، تا از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد محافظت شود و به تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از لخته شدن خون کمک می شود و این امر در حفظ سلامت رگ ها موثر می باشد.

مقدار صد گرم روغن زیتون دارای ۸.۱ میکروگرم ویتامین K می باشد، که این ویتامین در بسیاری از عملکرد ها نقش دارد، که برخی از آن ها شامل لخته شدن خون، متابولیسم استخوان و معدنی شدن استخوان می باشد. مصرف روغن زیتون مقادیر کمی پتاسیم برای بدن فراهم می کند و تقریبا در هر قاشق غذاخوری ۰.۱ میلی گرم پتاسیم وجود دارد. پتاسیم در بهبود عملکرد کلیه ها و قلب مفید می باشد و نقش مهمی در انقباضات عضله ایفا می کند.

  • کالری: ۱۱۹
  • چربی: ۱۴ گرم
  • سدیم: ۰.۳ میلی گرم
  • کربوهیدرات: ۰ گرم
  • ویتامین E:  ۱.۹میلی گرم
  • ویتامین ۸.۱: K میکروگرم

برخی فواید

برخی از مهمترین خواص روغن زیتون در ادامه ذکر شده است، تا بتوانید با این فواید ارزشمن آشنایی بیشتری داشته باشید. و ذهن خود را از کالری روغن زیتون دور کرده و با توجه به خواص بسیار آن به مقدار مناسبی از آن بهره ببرید.

  • کاهش سطح کلسترول
  • کاهش التهاب
  • کاهش ابتلا به بیماری های قلبی
  • تقویت عملکرد شناختی
  • ارتقا سلامت مفاصل
  • تحریک رشد مو
  • ضد سرطان
  • ضد دیابت
  • افزایش سوخت و ساز
  • مبارزه با افسردگی
  • کند کردن روند پیری

صد گرم روغن زیتون

روغن زیتون با افزایش سوخت و ساز برای لاغری مفید می باشد و در روند لاغری موثر است، اما لازم است بدانید، در هر صد گرم از این روغن ۸۸۵ کالری وجود دارد، البته نباید این مقدار از کالری شما را از مصرف روغن زیتون منصرف سازد. با مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون تنها هشتاد کالری دریافت خواهید کرد و این امر در سلامت قلب و عروق مفید می باشد.

میزان کالری دریافتی از صد گرم روغن زیتون

میزان مصرف

برای درمان یبوست می توانید، سی میلی لیتر روغن زیتون مصرف نمایید، برای پیشگیری از بیماری های قلبی روزانه پنجاه و چهار گرم که تقریبا معادل چهار قاشق غذاخوری می باشد، اکتفا می کند و برای جلوگیری از دیابت بیست تا پانزده میلی گرم در روز مناسب می باشد. همچنیین مقدار بیست و سه گرم در روز یا دو قاشق غذاخوری برای مدیریت کلسترول مفید است و برای فشار خون بالا روزانه سی تا چهل گرم روغن زیتون را بخشی از رژیم غذایی خود قرار دهید. مصرف چهارصد میلی گرم عصاره برگ زیتون نیز به صورت چهار بار در روز برای فشار خون بالا مناسب می باشد. در نهایت میزان مجاز مصرف روغن زیتون برای سلامتی که توسط محققان توصیه می شود و می تواند، سلامت روان و پیشگیری از افسردگی، را به دنبال داشته باشد، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون خالص می باشد.

  آنافیلاکتیک در کودکان و راه های پیشگیری و درمان

معایب

در کنار هر خاصیتی معایبی نیز وجود خواهد داشت، هرچند کالری روغن زیتون زیاد می باشد، اما در کنار آن فواید ارزشمندی نیز دارد و همچنین دارای معایبی نیز می باشد. درحقیقت مصرف روغن زیتون بی خطر تلقی می شود، با این وجود مصرف بیش از اندازه ممکن است، تاثیرات منفی بر نحوه متابولیسم بدن یا همان لیپید ها داشته باشد. در صورتی که خشکی پوست غیر طبیعی یا درماتیت آتوپیک( قرمزی و خارش پوست) دارید و برای رفع آن از روغن زیتون به شکل موضعی استفاده کنید، احتمالا شرایط را وخیم تر خواهید کرد.

منبع : آرگا

برچسب :



منبع

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 16 =